Zdrowie fizyczne i psychiczne

Psychoterapia krakowska uświadomiła mi coś, co w teorii wiedziałam od dawna: stres wywołuje globalną reakcję całego organizmu. W rezultacie niego pocę się, czerwienię, moje serce bije szybciej, drżą mi nogi oraz dłonie. Gdy stres jest wyjątkowo mocny, odczuwam coś na zasadzie mocnego uścisku w żołądku, mam zawroty głowy oraz zaburzenia widzenia i słyszenia.

Psychoterapia w Krakowie, na którą uczęszczam od paru miesięcy uzmysłowiła mi, że warto, dla własnego dobra wytworzyć sobie pewne fizyczne nawyki, które mogą być niezwykle przydatne w sytuacji stresu.

Dowiedziałam się na przykład, że powinnam napinać mięśnie wybiórczo i szukać sfer rozluźnienia. Ponieważ, gdy stresujemy się, mamy tendencję do wstrzymywania oddechu oraz napinania wszystkich mięśni, nawet tych, które wcale nie muszą być napięte. Warto więc skupić się na rozluźnianiu niektórych mięśni, o dziwo, pomaga to odpocząć w napięciu i nauczyć się je akceptować. Zrozumiałam także, że powinnam nauczyć się zauważać swoje ciało oraz nie rezygnować z aktywności fizycznej. To naturalne, iż koncentrując całą swoją uwagę na niełatwej sytuacji, przygnieceni nadmiarem obowiązków, na początku rezygnujemy z aktywności fizycznej.

Choć mam świadomość tego, iż stres jest niezbędnym dla nas czynnikiem mobilizującym, to jednak, gdy występuje on w nadmiarze, prowadzi do wyczerpania oraz poważnych schorzeń wegetatywnych. Jest też źródłem kłopotliwych objawów. Badania dowodzą jednoznacznie, iż przewlekły stres prowadzi do problemów z nadciśnieniem, wywołuje choroby onkologiczne (więcej tutaj: http://pl.wikipedia.org/wiki/Onkologia) bądź również problemy alergiczne.

W mojej sytuacji, jak oraz zapewne w przypadku wielu innych ludzi, zmagających się z podobnym problemem, nie ma konieczności walki lub ucieczki w sytuacjach, które nas stresują, stąd również można stwierdzić, iż mechanizm ten stał się swoistym ograniczeniem dla codziennego funkcjonowania. Nierozładowany stres pozostaje w ciele w formie napięcia, które paraliżuje i upośledza nasze funkcjonowanie na co dzień.

Odpuszczamy sobie wyjście na basen, jogging lub także ćwiczenia fitness. Tak naprawdę to, co robimy dla swojego ciała traktujemy wówczas jako rzecz zbędną. W efekcie czujemy się coraz bardziej zmaltretowani przez gromadzące się w nas napięcie.

Nauczyłam się, iż jeśli chcę mieć w sobie siłę do działania, muszę zacząć ćwiczyć oraz ruszać się. Unikać powinnam również popadania w stan nieuporządkowanej aktywności, z której mam trudność się później wycofać. Moje ciało jest wówczas skrajnie pobudzony, nie mogę spać, objadam się w sposób kompulsywny.

<img src="0" style="max-width:420px;float:right;padding:10px 0px 10px 10px;border:0px;”> To wszystko powoduje, że czuję się jeszcze bardziej zmęczona psychicznie oraz obezwładniona przez stres. Najważniejsze jednak, iż zdałam sobie z tego sprawę. Zrozumiałam jak działa ten mechanizm, jestem więc w stanie skutecznie z nim walczyć.

Bardzo nierzadko zdarza się, iż towarzyszy temu objawy, które mój psychiatra z krakowa określił jako tunelowe widzenie, które jest ponoć jednym z procesów adaptacyjnych obserwowanych u zwierząt znajdujących się w obliczu realnego zagrożenia. Jak mi wyjaśnił, tunelowe widzenie pełni wówczas funkcję ograniczania do minimum sygnałów zakłócających, a tym samym umożliwia ucieczkę lub obronę przed napastnikiem.

Advertisements
Leave a comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: