O zdrowiu psychicznym i fizycznym

psychoterapia Kraków uświadomiła mi coś, co w teorii wiedziałam od dawna: stres wywołuje globalną reakcję mojego ciała.

gabinet psychiatryczny Wskutek niego pocę się, czerwienię, moje serce bije szybciej, drżą mi nogi i dłonie. Gdy stres jest szczególnie mocny, odczuwam coś na zasadzie silnego uścisku w żołądku, mam zawroty głowy oraz zaburzenia widzenia i słyszenia.

Nauczyłam się, iż jeśli chcę mieć w sobie siłę do działania, muszę zacząć ćwiczyć i ruszać się. Unikać powinnam również popadania w stan chaotycznej aktywności, z której mam trudność się później wycofać. Moje ciało jest wówczas skrajnie pobudzony, nie mogę spać, objadam się kompulsywnie. To wszystko powoduje, iż czuję się jeszcze bardziej przygnieciona psychicznie i obezwładniona przez stres. Najważniejsze jednak, że zdałam sobie z tego sprawę.

psychoterapia Zrozumiałam jak działa ten mechanizm, jestem więc w stanie skutecznie z nim walczyć.

Odpuszczamy sobie wyjście na basen, jogging lub również zajęcia fitness. W praktyce to, co robimy dla swojego ciała traktujemy wówczas jako rzecz niepotrzebną. W efekcie czujemy się coraz bardziej zmaltretowani przez gromadzące się w nas napięcie.

Choć mam świadomość tego, iż stres jest niezbędnym dla nas czynnikiem mobilizującym, to jednak, gdy występuje on w nadmiarze, prowadzi do wyczerpania i poważnych schorzeń wegetatywnych. Jest także źródłem uporczywych objawów. Badania dowodzą jednoznacznie, że przewlekły stres prowadzi do problemów z nadciśnieniem, wywołuje choroby onkologiczne czy także schorzenia alergiczne.

Bardzo często zdarza się, że towarzyszy temu zjawiska, które mój psychiatra z krakowa określił jako widzenie tunelowe (więcej szczegółów tutaj), które jest ponoć jednym z procesów adaptacyjnych obserwowanych u zwierząt znajdujących się w obliczu realnego zagrożenia. Jak mi wytłumaczył, tunelowe widzenie pełni wówczas funkcję minimalizowania do minimum sygnałów zakłócających, a tym samym umożliwia ucieczkę lub obronę przed napastnikiem.

W mojej sytuacji, jak oraz zapewne w przypadku licznych innych osób, zmagających się z podobnym problemem, nie ma konieczności walki lub ucieczki w sytuacjach, które nas stresują, stąd również można stwierdzić, że mechanizm ten stał się swoistym ograniczeniem dla normalnego funkcjonowania. Nierozładowany stres pozostaje w ciele w formie napięcia, które paraliżuje oraz upośledza nasze normalne funkcjonowanie.

Dodatkowe informacje dostępne na tej stronie WWW: http://zdrowie.gazeta.pl/Zdrowie/1,105806,12054195,Zaburzenia_afektywne_dwubiegunowe___zycie_na_emocjonalnej.html

Leave a comment

Leave a Reply

